JÉ! India
Kapcsolat
Adakozás
Segíts, hogy a honlap fennmaradjon!
Ajánló
Bollywood - A földreszállt félistenek otthona
Tudod-e...
...mit jelent Sir Kán neve a Dzsungel Könyvében?
Tigris urat.


Egészségre káros körülmények

Szerző:  Dániel. Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 30055
Utazás közben egészségedet és jóllétedet nem csak a valóságos betegségek veszélyeztetik, hanem megannyi apró-cseprő egyéb tényező is.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Az utazás gondjai

Ha nagy távolságot (több időzónányit) teszel meg gyorsan, akkor könnyen átélheted a jet lag nevű jelenséget, vagyis az időeltolódás miatti kellemetlenségeket. (Indiában nyáron 3,5, télen pedig 4,5 órával többet mutat az óra, mint Magyarországon.) Jó esetben semmi különöset nem tapasztalsz, vagy esetleg csak az elalvási és felébredési idő átszoktatása jelent rövid ideig gondot. Egyeseknél azonban komoly álmatlanság, koncentrációzavar, étvágytalanság, kimerültség is előfordulhat. Az általános fáradalmakat azzal enyhítheted, hogy a lehető legkipihentebben indulsz útnak, kényelmes ruhát viselsz, és megpróbálsz nem idegeskedni. Manapság a legtöbb Európából érkező járat az éjszaka közepén száll le Indiában; ha viszonylag hamar a szállásodra tudsz jutni ezután, akkor szinte biztos lehetsz abban, hogy eldőlsz majd, mint egy zsák. Másnap, ha nem is teljesen kipihenten ébredsz, de mégis szinte már át is álltál az új alvásidőkre. A jet lag megelőzésében segít, ha a repülőút során (különösen, ha éjjel utazol) nem iszol kávét és alkoholt.

A repülés során éppúgy, mint a kint tartózkodásod alatt tett hosszabb buszos vagy autós utazások alatt érdemes időről időre nyújtózkodó-végtagmozgató szüneteket tartani akkor is, ha nem érzed ezeknek kifejezett igényét. Ha órákon át vagy kénytelen szűk helyen ülni, tagjaid elgémberednek, bokád bedagadhat, gerinced elmerevedhet, és még aranyeret is kaphatsz. A vonaton tett szárazföldi utazás ebből a szempontból (is) jobb, mint a busz, hiszen a vonaton mindig több a mozgástered, és váltogathatod az ülőpozíciódat.

Sokakat sújt járműveken (vagy éppen tevéken) tett utazás közben a tengeribetegség. Ha hajlamos vagy rosszul lenni ilyen helyzetben, akkor jól teszed, ha utazás előtt keveset eszel, és nem iszol szénsavasat vagy alkoholosat. Lehetőség szerint keress kevésbé ingadozó helyet – ez a legtöbb járműnek a közepe táján található.

Napsütés és forróság

Bár Észak-Indiában a téli hónapokban, és a hegyekben akármikor találkozhatsz kifejezetten hűvös idővel, a tipikus időjárást mégis a forróság és a tűző napsütés jelenti. Fontos védekezned ez ellen, különösen, amíg nem szoktál hozzá valamennyire. Napsütéses időben ügyelned kell a leégésre: fedetlen testfelületeidet az első napokban alaposan kend be jó napvédő krémmel. Ne feledkezz meg a tarkódról, orrodról, ajkadról se. Néhány nap után a kenekedést csökkentheted, elhagyhatod – de ne feledd újrakezdeni, ha például tengerpartra vetődsz, és a szokottnál meztelenebbül jársz-kelsz. Hegyekben a nap rendkívül erős tud lenni; ha ezer méter fölött kirándulsz, fokozottan ügyelj a védekezésre.

A tűző nap ellen jó ötlet kalapot, sapkát vagy kendőt viselni a fejeden; ezzel elkerülheted a napszúrás okozta fejfájást, borzongást és gyengeséget. Rendkívüli melegben, tűző napon, különösen ha folyadékhiányod is van, felléphet a hőguta, vagyis a szervezeted hőszabályozó rendszerének „lefagyása”.

Ha a szemed az itthoni napra is érzékeny, akkor mindenképpen vigyél magaddal jó UV szűréssel rendelkező napszemüveget, és használd legalább a déli órákban, vagy ha fényvisszaverő tájon jársz (pl. tenger, sivatag). Ugyanakkor ha nem érzed szükségét a napszemüvegnek, inkább eddzed a szemedet a fényhez.

Az állandó melegre gyakori reakció a hőkiütés: ahol a bőrödről nem tud elpárologni az izzadság, ott kivörösödhet vagy kiütésessé válhat, és viszkethet. Viselj természetes anyagból készült, bő és könnyű ruhákat. A hőkiütés megelőzésére kiváló eszköz a hintőpor; kezelésére kaphatsz gyógyszerezett hintőport is. Segíthet a gyakoribb hűsítő mosdás és az érintett területek szárazon tartása is.

Az itthon megszokottnál általában erősebben fogsz izzadni. Ne felejtsd el, hogy nem az izzadást kell megakadályoznod, hiszen ez segít a testednek a megfelelő munkahőmérsékletet fenntartani; inkább arra ügyelj, hogy jól el tudjon párologni (kerüld a szűk és a műszálas ruhákat). Az erős verejtékezés velejárója lehet viszont a kiszáradás, amit a szokottnál nagyobb mennyiségű folyadékbevitellel, és az elvesztett ásványi anyagok pótlásával tudsz ellensúlyozni.

Hegyi veszélyek

Ha utazásod a Himalája magasabb régióit is érinti, fel kell készülnöd a ritkább levegő és a kisebb légnyomás nehézségeire. Nagyobb magasságban a levegőt elkerülhetetlenül gyorsabban szeded, de ezzel együtt is csökken a teljesítőképességed; ezzel számoljál. Négyezer méteren már komoly erőfeszítés felballagni egy olyan lejtőn, amin otthon énekelve felszaladnál.

Amíg szárazföldi járművel – vagy épp gyalogszerrel – jutsz el a magasabban fekvő helyekre, a szervezetednek az út során van lehetősége alkalmazkodni a változó körülményekhez. Azonban ha repülővel utazol nagy magasságba (például Léhbe), akkor mindenképpen tanácsos megérkezés után 1-2 napot laza akklimatizálódásra szánni. Gyors emelkedés után (háromezer méter fölött) egyeseknél felléphet az akut hegyi betegség, amelynek fő tünetei: fejfájás, nehézlégzés, szapora pulzus, légszomj. Kevésbé valószínű az előfordulása, ha jó az erőnléted és általános egészségi állapotod, nem vagy vitaminhiányos, és nincsen tüdő- vagy szívbetegséged. Ha úgy érzed, hegyibeteg lettél, akkor mindenképpen abba kell hagyni a további emelkedést, pihenni, és ha nem múlnak a tünetek, visszaereszkedni kisebb magasságba. Súlyos esetben orvoshoz kell fordulni, különben a hegyibetegség tartósan károsíthatja a tüdőt.

A hegyi éghajlatban – esetleg a napsütés veszélyei mellett is – számolnod kell a hideg által okozott gondokkal. Különösen estére-éjjelre fontos, hogy megfelelően meleg ruhád legyen, és hóban éjszakázás vagy hosszabb kirándulás-mászás alkalmával elkerüld a tested lehűlését. Ugyanakkor tartsd észben, hogy a legtöbb hegyi kirándulóvidék és mászható hegy védett terület, ahol helyben talált fával tüzet rakni csak életveszélyben illik.


Hozzászólások

Légy az első hozzászóló!

Opciók:
Cikktérkép
Archívum
Programok

Mai események
  • Semmi
Közelgő események
  • Semmi
Linkcsere
Xaraya motorral
Get Firefox!
WYW kereső
   

Ellenkező értelmű megjegyzés hiányában minden képi, írott és eszmei tartalom szerzői jogának tulajdonosa Balogh Dániel. Ezen tartalmak csak a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el!-Így add tovább! 3.0 Unported Licenc feltételeinek megfelelően használhatóak fel (bővebben itt). Üzleti célú felhasználásukhoz külön, írásos engedély szükséges.

A lap optimális külalakja Firefox böngésző alatt, minimum 1024x768-as felbontású, 32 bit színmélységű monitoron jelenik meg. Kérlek, ha a honlap működésében, viselkedésében hibát, meglepő dolgot találsz, értesíts róla.