JÉ! India
Kapcsolat
Adakozás
Segíts, hogy a honlap fennmaradjon!
Ajánló
Bollywood - A földreszállt félistenek otthona


Források


Opciók:
Cikktérkép
Archívum




Lapozás:
|<
<
1
2
>
>|

Rendezés: Dátum Megnevezés Találatok


Gyakoribb mudrák

[ Szobrászat | Buddhizmus | Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2008. Március 17. Megtekintve: 41250
A mudrák, vagyis szimbolikus kéztartások, a buddhista és hindu ikonográfiában egyaránt fontosak. A mudrā szanszkrit szó eredeti jelentése ‘pecsét’ – ebből ‘ismertetőjel’, és így az ábrázolt személy felismerését, kontextusba helyezését segítő kéztartás.
Tovább ( 517 szó — 1 hozzászólás )


Nyúlfark: Védikus vallás

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 30. Megtekintve: 3518
A védikus vallás az Indiába az i.e. II. évezred folyamán bevándorló nomád árja törzsek vallása, amelyet a védáknak nevezett szent szövegek őriznek. E vallás számos istene megtalálható a hinduizmusban, ám jobbára átértékelt funkcióban.
Tovább ( 177 szó — nincs hozzászólás )


Szaraszvatí

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 28. Megtekintve: 2255
Férjéhez, Brahmához hasonlóan Szaraszvatí istennő szerepe is sokat változott az idők során. Eredetileg üdvözítő-tisztító folyamistennő lehetett (erre utal neve is, melynek jelentése: tavas vagy ingoványos). Az érett hinduizmusban elsődlegesen a kimondott szó (Vács) istennője, így az ő felségterülete az ékesszólás, költészet, a szent himnuszok (Gájatrí) és a zene. Őt tartják általában a műveltség és a tudományok istennőjének is, ezért napjainkban az oktatási intézményekben gyakran megtalálhatjuk ábrázolásait.
Tovább ( 87 szó — nincs hozzászólás )


Párvatí

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 28. Megtekintve: 2507
Párvatí az Istennő (Déví) szépséges és jóindulatú megjelenési formája, vagy ilyen formáinak leggyakoribb példája. Ebben az alakjában az Istennő a termő föld és a tápláló anya, szerető hitves és csábos nő. Amikor Siva feleségéről beszélünk, a leggyakrabban ezen a néven nevezzük, bár az Istennő többi aspektusa éppúgy tekinthető a Nagy Isten feleségének.
Tovább ( 133 szó — nincs hozzászólás )


Kálí

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 28. Megtekintve: 3679
Az Istennő (Déví) számtalan alakja közül Kálí a sötét és fenyegető változatok egyfajta gyűjtőneve. A nagy istennő a termékeny földanyával (is) azonosítható, és a termékenység fogalma a világ legtöbb mítoszában mélyen összefonódik a vérrel és a halállal.
Tovább ( 431 szó — nincs hozzászólás )


Laksmí

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 28. Megtekintve: 3084
Laksmí, mint azt neve (szanszkritul: előjel, jószerencse) is jelzi, a szerencséért, gazdagságért és szépségért felelős istennő. Másik gyakori neve is hasonló értelmű; a Srí szót igen nehéz lefordítani, de eredetileg leginkább a kifejezetten királyi méltóságot, pompát és erényt jelenti. Ennek az uralkodói dicsőségnek a megszemélyesítése az istennő.
Tovább ( 147 szó — nincs hozzászólás )


Durgá

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 28. Megtekintve: 3400
Durgá az egyetemes Istennő (Déví) harcias megjelenési formája; az istenek saktijának, energiájának az a része, amely arra hivatott, hogy legyőzze a kihívásokat, elpusztítsa a démonokat. Eredetmítoszai többségében általában kifejezetten erre a célra alkotják őt az istenek, és ruházzák fel mind a saját fegyverükkel, hatalmuk egy részével vagy éppen egészével. Ő a pozitívan harcias istennő, akitől a rendes embernek nincsen félnivalója, viszont ha megnyeri magának az istennő kegyét, akkor nyugton számíthat védelmére.
Tovább ( 160 szó — nincs hozzászólás )


Déví

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 28. Megtekintve: 2147
A Déví szó egyszerűen csak istennőt jelent. Bár a „hivatalos” hindu pantheonban számtalan istennő található, ők legalább olyan könnyen értelmezhetőek egyetlen istennő különböző arculataiként, mint amilyen könnyen a sok férfi isten mondható egyetlen Isten eltérő formáinak. A Déví név legelsősorban Siva feleségére vonatkozik, de – különösen a Mahádéví, Nagy Istennő formában – arra utal, hogy ő „az Istennő”, és nem csak egy a számtalan közül. Alakja Siváéhoz hasonlóan összetett: ő a mindenség tápláló és oltalmazó anyja, de ő a sötét Földanya is, aki vérre szomjazik, és csak a holtak vérével öntözve válik igazán termékennyé.
Tovább ( 260 szó — nincs hozzászólás )


Visnu

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 27. Megtekintve: 5224
Az eredeti Véda-himnuszokban a Visnu név a napisten egyik jelzője, vagy a Nap egy bizonyos sajátságának a megtestesítése: a „lépni” jelentésű igegyökből származó név a felkeléstől delelésig, deleléstől lenyugvásig és lenyugvástól újra felkelésig vándorló Napra utal. Talán e pozitív, éltető és sarkalló erejében rejlik annak a folyamatnak a csírája, amivel az idők során főistenné nőtte ki magát, olyan figurává, aki hála és szerető odaadás tárgya, nem pedig meghunyászkodásra és lekenyerezésre kényszerítő büntető isten.
Tovább ( 625 szó — nincs hozzászólás )


Brahmá

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 27. Megtekintve: 2761
Brahmá a modern hinduizmus istenháromságának elvileg egyenrangú tagja, a gyakorlatban azonban legfeljebb névlegesen imádják. Ő a teremtő isten, és őbenne testesül meg a világot működtető és létesítő elvont erő.
Tovább ( 513 szó — nincs hozzászólás )


Siva

[ Elmélyedés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 27. Megtekintve: 4717
Siva összetett, sokrétű, ellentéteket önmagában egyesítő istenség. Még a végletekig egyszerűsített modern hindu istenháromságban is kettős szerepe van: bár elvileg a „pusztító” címet viseli (a teremtő Brahmá, és a fenntartó Visnu mellett) , egyben ő az újrateremtő is, akinek pusztítása a gonosz eltörlése, az alkotást nélkülözhetetlenül megelőző takarítás. Ugyanakkor ő a férfierő és a nemzés istene is, és ráadásul a táncosok és zenészek patrónusa (Natarádzsa), művészetük megalapítója.
Tovább ( 572 szó — nincs hozzászólás )


Nyúlfark: barlangtemplomok

[ Történelem | Építészet | Buddhizmus | Dzsainizmus | Bevezetés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 2038
India legkorábbi templomai minden bizonnyal fából készültek, és nem maradtak ránk. A fatemplomnál alig valamivel fiatalabb azonban a barlangtemplom eszméje: az ember mindig is érzett valamiféle szentséget, ha az eleven sziklába, a föld méhébe hatolt be, és a barlangok menedéket is kínáltak. A természetes nyílásokból bővített, vagy gyakran teljesen mesterségesen kivájt barlangtemplomok egész serege épült Indiában időszámításunk első évezrede során.
Tovább ( 31 szó — nincs hozzászólás )


Nyúlfark: dél-indiai templomok

[ Történelem | Építészet | Bevezetés | Dél-India ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 2024
Dél-Indiában, ahol a kultúrára jóval kisebb mértékben hatott az Iszlám, a templomépítészet fejlődése is sajátos irányt vett. Fokozatosan hatalmas templomkomplexumok alakultak ki, amelyeket koncentrikus falak sorozata védett; rajtuk pedig a kijelölt bejáratok fölött egyre impozánsabb kaputornyok, gópuramok magasodtak, amelyek mellett idővel eltörpült a szentély helyét jelző toronycsúcs, a sikhara.
Tovább ( 31 szó — nincs hozzászólás )


Nyúlfark: Benáresz

[ Kultúra | Történelem | Helyek | Bevezetés | Benáresz ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 2155
Benáresz – mai hivatalos nevén Váránaszí (Varanasi), az orthodox hinduknak Kásí – ősöreg város. Amikor Mark Twain itt járt, ezt a megjegyzést tette: "Benáresz vénebb a történelemnél, vénebb a hagyománynál, vénebb még a legendánál is – és kétszer olyan vénnek látszik, mint mindhárom együttvéve."
Tovább ( 196 szó — 1 hozzászólás )


Nyúlfark: Vidzsajanagar

[ Történelem | Helyek | Bevezetés | Hampi ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 1683
Hampi olyan hely, amiről akármennyit lehet beszélni, de igazából nem tudom, nem fölösleges-e.
Nem sok embert ismerek, aki járt ott és ne érintette volna nagyon mélyen a hely.
Ami a történelmet illeti: úgy négyszáz évvel ezelőttig ez a környék volt Vidzsajanagar, a Diadal Városa: az iszlám hódítással dacoló utolsó komolyabb hindu királyság székhelye, egymillió ember otthona.
A tizenhatodik század eleji európai utazók azt mondták, ha ez város, akkor Róma, Athén és London legfeljebb a falu névre érdemes. Végül a moguloknak behódolt több szomszédos királyság egyesült erővel legyőzte a Diadal Városát: a király csak elefántokat tudott felvonultatni az ágyúk ellen, és a modern stratégiáról nem volt sok fogalma. Állítólag a győztes hadsereg egy évet töltött azzal, hogy csákányok és puskapor segítségével lerombolja a várost. Nem nagyon sikerült. Gránittömbökből épült. Nagyokból.
Ma Hampi körülbelül ezer lakosú falu. És körülötte akárhány kilométer sugárban romok és romok.
Hozzá pedig egy döbbenetes, földöntúli táj.
Tovább ( 31 szó — nincs hozzászólás )


Nyúlfark: Hojszala templomok

[ Történelem | Művészet | Helyek | Bevezetés | Dél-Karnátaka ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 2719
A Hojszala dinasztia a XI-XIV. században uralkodott Dél-Indiában. A mai Karnátaka állam déli részén fekvő központjukból óriási területeket igazgattak, és a szokásos hindu templomoktól építészetileg teljesen eltérő, szobrászatilag pedig még a többiek barokkosságát is meghaladó emlékeket hagytak maguk után.
Tovább ( 31 szó — nincs hozzászólás )


Nyúlfark: Khadzsuráhó

[ Történelem | Művészet | Helyek | Bevezetés | Khadzsuráhó ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 2701
A Csándélla dinasztia ezeréves emlékei elsősorban erotikus díszítésük miatt váltak világhírűvé. Számos jobb-rosszabb magyarázat született már arra, hogy miért tobzódnak így a csábos formákban ezek a templomok. Bár a legtöbb valószínűleg tartalmaz valamennyi igazságot, a legáltalánosabb és legigazabb magyarázat ennyi lehet: az építészek-szobrászok az élet teljességét, örömét faragták meg templomaik falára.
Tovább ( 31 szó — nincs hozzászólás )


Nyúlfark: szádhuk

[ Társadalom | Találkozások | Bevezetés ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 10. Megtekintve: 2010
A hagyományos hindu társadalomelmélet az emberi életet négy szakaszra osztja, amelyek közül a negyedikben a férfinak otthontalan és vagyontalan kolduló remeteként kell élnie, csak üdvözülésével törődve. Bár ma is előfordul, ritka az az ember, aki valóban a három előző életszakasz végigélésével válik szannjászinná, vagyis lemondott remetévé – de egyesek a közbeeső szakaszon átugorva ezt az életmódot követik vallási buzgalomból, a konvencionális élet előli menekülésből – vagy éppen a turisták és hiszékeny hinduk ámítása által megélhetést remélve. Ezek a ma leggyakrabban szádhunak nevezett figurák (a szó eredetileg ennyit jelent: jó ember) színes foltként ötlenek szembe India majd minden vidékén. Hajuk és szakálluk általában loboncos vagy csimbókos, homlokukon pedig feltűnő festéssel jelzik vallási hovatartozásukat.
Tovább ( 31 szó — 2 hozzászólás )


Hólí

[ Ünnepek | Mazsolázás ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 7. Megtekintve: 2280
A hindu naptár számos „legjelentősebb” ünnepnapjainak egyike a tavasz beköszöntét jelentő hólí – amelynek részletei a mi farsangunkat és húsvétunkat idézik.
Tovább ( 466 szó — nincs hozzászólás )


Díválí

[ Szikhizmus | Dzsainizmus | Ünnepek | Mazsolázás ]
Szerző: Dániel Megjelent: 2006. Június 7. Megtekintve: 3880
A hinduk egyik legjelentősebb ünnepe a díválí, a mécsesek ünnepe, avagy a fények ünnepe. Neve a szanszkrit dípávalí szóból alakult ki; ezt így fordíthatnánk: „fényfüzér”.
Tovább ( 753 szó — nincs hozzászólás )





Lapozás:
|<
<
1
2
>
>|

Rendezés Dátum Megnevezés Találatok

  Iszlám >>

Opciók:
Cikktérkép
Archívum
Xaraya motorral
Get Firefox!
WYW kereső
   

Ellenkező értelmű megjegyzés hiányában minden képi, írott és eszmei tartalom szerzői jogának tulajdonosa Balogh Dániel. Ezen tartalmak csak a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el!-Így add tovább! 3.0 Unported Licenc feltételeinek megfelelően használhatóak fel (bővebben itt). Üzleti célú felhasználásukhoz külön, írásos engedély szükséges.

A lap optimális külalakja Firefox böngésző alatt, minimum 1024x768-as felbontású, 32 bit színmélységű monitoron jelenik meg. Kérlek, ha a honlap működésében, viselkedésében hibát, meglepő dolgot találsz, értesíts róla.