JÉ! India
Kapcsolat
Adakozás
Segíts, hogy a honlap fennmaradjon!
Ajánló
Bollywood - A földreszállt félistenek otthona


Indiai KRESZ

Beküldte:  Dániel. Megjelent: 2006. Június 5. Megtekintve: 23011
Az indiai közlekedési rendszabályok eredetéről és működéséről.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Bevezetés gyanánt

Aki már látott indiai közúti forgalmat, annak magyarázatra nincs szüksége. Viszont talán még jobban élvezheti az alábbi szöveget, mint az, aki nem rendelkezik sajátélménnyel. A szösszenet eredetijét a http://www.rajiv.com/india/humor/roadrule.htm címen találtam régebben a neten. A magyarra fordított és átdolgozott változat a szerző külön hozzájárulása nélkül készült – de úgy vélem, szívesen megadná azt. Aki még nem járt Indiában, annak azt szeretném elmondani, hogy máig is élénken él bennem az a pillanat, amikor először próbáltam bejutni Új-Delhi főtere, a Connaught Place területére. Ekkor a Rózsaszín párduc rajzfilmsorozat Az átkelés című epizódja jutott eszembe: abban a pillanatban, hogy a zebrára tettem volna a lábamat, hirtelen minden irányból berregve és süvíteni rajzani kezdett a járművek lehető legtarkább kavalkádja. Már nem emlékszem, hogy a Párduc végül hogyan oldotta meg a helyzetet – de a valóságban hozzá lehet szokni, csak egy adag lélekjelenlét kell hozzá.

Az indiai KRESZ alapja egy ősi szanszkrit kézirat, amelynek létét a Közlekedési Minisztérium gondosan eltitkolja, azonban ravaszsággal és megvesztegetéssel sikerült szert tennem egy másolatra, melynek alább közlöm a hiteles fordítását.

Óm! Hódolat a Gyorsszekerűnek.

§ 1.
Minden közlekedő meditáljon folytonosan a következő mantrán: „Halhatatlan vagyok. A múlandó test csupán a lélek ruhája, a lelket szél nem szárítja, nap nem hevíti, szekér szét nem roncsolja.”

§ 2.
A közlekedés rendjének alapja a kasztok rendszerének örök törvénye. Okulásodra a legmagasabbtól a legalacsonyabbrendűig felsorolom az úton járok összes kasztjait. Bármelyikbe tartozol is, azonnal ki kell térned a felsőbb kasztok elől, és jogod van diszkrét figyelmeztető jelzés után elgázolni az alacsonyabb kasztok tagjait.
Tehén – elefánt – kamion – busz – diplomataautó – teve – kisteherautó – vízibivaly – dzsip – ökrös szekér – személyautó – motorkerékpár – robogó – autóriksa – disznó – biciklis riksa – kecske – teherbicikli – talicska – személybicikli – kutya – gyalogos.

§ 3.
Kerekes járművek vezetői az alábbi mantrán meditáljanak szakadatlanul: „Ki lassít, az tétova, ki fékez, az szánalomra méltó, ki megáll, az elveszett”.

§ 4.
A tülök, vagyis a szent rezgés erejével védelmező eszköz használatáról tanítlak most.
§ 4/1. Személyautók számára:
a. Fürgén ismételt, rövid tülkölésekkel jelezd hatalmadat, hogy utadból eltakarodjanak a kutyák, riksák és gyalogosok.
b. Kétségbeesett, hosszú fújtatással adj hangot alázatos kérésednek a felsőbb kasztbeli számára. Így tégy a szembejövő kamionnal is, mondván: „Immáron fékezni hiába fékeznék, úgyhogy ha méltóságod nem lassít, meghalunk mindketten, de főleg én”.
c. Hanyag egyszeri kürtszóval jelezheted alábbi gondolataidat: „Épp megláték valakit a 900 millió indiai gyalogos közül, aki ismerősnek tűnik,” avagy „Vazzeg, ott repül egy madár, és ha nem tér ki, egyenesen bejön a szélvédőmön át,” avagy „Percek óta egyszer sem dudáltam”.
§ 4/2. Kamionok és buszok számára:
Minden kürtjel jelentése azonos, ú. m. „Kábé tizenkét tonna vagyok mindenestül, és hülye leszek megállni, még ha tudnék is”. E jelzést a fényszóró villogtatása kísérheti.

§ 5.
Minden műveletet – ide értve a duda használatát és a kitérést is – kötelező a katasztrófa előtti legutolsó pillanatban végrehajtani.

§ 6.
Ha a gépjármű utasainak nincs biztonsági övük (márpedig úgysincs), akkor kenyérvirág-füzér használandó. A füzéreket kössék be jó szorosan.

§ 7.
Elsőbbségadás kötelező a bal kéz felől érkezőknek. Úgyszintén a jobb kéz felől érkezőknek. Úgyszintén a középen érkezőknek.

§ 8.
Minden jármű köteles az előírt sávban haladni. Az előírt sáv útiránytól függetlenül az út közepén található.

§ 9.
Körforgalom nem létezik. A látszólagos körforgalmak pusztán megtévesztő illúziók, melyeknek a közlekedés szabályozásában nincsen szerepük.

§ 10.
Mindenkor előzz! Minden mozgó jármű köteles megelőzni minden más mozgó járművet, azt is amelyik az előző pillanatban előzte meg őt. Előzni azonban csak a megfelelő körülmények között helyes, így például: amikor nagyon sokan jönnek szembe; vakkanyarban; útleágazásnál; lakott területek közepén. Előzéskor mindenkor igyekezz legfeljebb öt centire elhúzni az előzött jármű mellett – illetve biciklista és gyalogos előzésekor két centire.

§ 11.
Vezetés közben hallgass zenét. Lehetőleg bollywoodi filmzene legyen, de a műfaj és a minőség nem számít, csak a hangerő legyen elegendő ahhoz, hogy véletlenül se hallj semmit járműveden kívülről.

§ 12.
A frontális ütközés a létforgatag bilincséből való azonnali szabadulást eredményez.

Így szólnak a Közlekedés Rendszabályai.

Szváhá! Hála légyen a Gyorsszekerűnek!

Szerző: Rajiv Pant és Balogh Dániel

Hozzászólások

Légy az első hozzászóló!

Opciók:
Cikktérkép
Archívum
Xaraya motorral
Get Firefox!
WYW kereső
   

Ellenkező értelmű megjegyzés hiányában minden képi, írott és eszmei tartalom szerzői jogának tulajdonosa Balogh Dániel. Ezen tartalmak csak a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el!-Így add tovább! 3.0 Unported Licenc feltételeinek megfelelően használhatóak fel (bővebben itt). Üzleti célú felhasználásukhoz külön, írásos engedély szükséges.

A lap optimális külalakja Firefox böngésző alatt, minimum 1024x768-as felbontású, 32 bit színmélységű monitoron jelenik meg. Kérlek, ha a honlap működésében, viselkedésében hibát, meglepő dolgot találsz, értesíts róla.